Výstava představí průřez tvorbou Pavla Rajdla, který se zaměřuje na keramickou plastiku, malbu a kresbu. V jeho abstraktních dílech můžeme spatřit kontrasty struktur a citlivou barevnost. Výstava potrvá do 21. 8. 2020.
Pavel Rajdl (1942) pochází z Kolína, kde v současné době žije, avšak svůj ateliér má v Radovesnicích. Vystudoval výtvarný obor Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy u prof. Ladislava Leitgeba, Cyrila Boudy, Martina Salcmana a Karla Lidického. Později si ještě rozšířil zaměření na studium scénografie a dějin umění. Od roku 1963 se věnuje malbě, grafice, fotografii a keramice. Jeho práce jsou součástí mnoha tuzemských a světových galerií.
Má za sebou více než 80 samostatných výstav v ČR i zahraničí. Ze zahraničí jmenujme např. Mnichov, Frankfurt, Tokio, Paříž či Budapešť. Jeho díla jsou zastoupena nejen v tuzemských sbírkách, ale i v Německu, Rakousku, USA, Japonsku, Švýcarsku, Švédsku, Holandsku, Francii či Itálii.
Je autorem unikátního skříňového keramického betlému v podobě otevíratelného triptychu v Radovesnicích II. Betlém je největším keramickým betlémem v ČR, obsahuje na 300 postaviček a jeho šířka při otevření je 420 cm a výška 215 cm. Dělí se na tři části - klasický Betlém z Jezuzaléma, českou vánoční krajinu a vánoční zvyky. Betlém Pavel Rajdl tvořil mezi lety 2013-2019 a zkombinoval v něm své originální pojetí keramiky s reliéfními obrazy. Více o betlému
zde. V Kolíně vytvořil také mnoha domovní znamení.
Pavel Rajdl je také členem Sdružení výtvarných umělců – keramiků a Středočeského sdružení výtvarníků Unie výtvarných umělců ČR.
V roce 1992 založil kolínskou Galerii V Zahradě, kde je dodnes kurátorem. Je také kurátorem Studiové scény Pod točnou pod městským divadlem v Kolíně. V roce 2006 položil základ trvalé expozice Současné keramiky ve výstavních prostorech pod kolínskou synagogou.
Pavel Rajdl ve své tvorbě rád kombinuje techniky a materiály. V současnosti vytváří abstraktní keramické plastiky a reliéfy především ze šamotové hlíny, avšak využívá i dřevo či kámen. Zaměřuje se i na keramiku pro architekturu. Intenzivně také maluje, kreslí a fotografuje, přičemž v malbě používá akryl a pastel. Často vytváří cykly prací v tematické, myšlenkové a výtvarné rovině. Podobně jako v keramice, se i kresba a malba nacházejí ve volné abstraktní rovině.
Autor se zajímá o proměnu mezi viděným a transformací viděného, pohyb na hranici reálného a imaginárního, vnějšího a vnitřního, konkrétního a abstraktního. Barevnost a kontrasty struktur někde přechází v lyrické hladké zpracování plochy. Často využívá v kresbě rytí, škrábání či řezání. Prostory obrazů a kreseb jsou vyplněny magickými elementy, kompozice je řešena s citem pro barevnost, světlo, celek i detail, vždy je ale s výtvarnou přesvědčivostí v jednoduchosti sdělení.